Pistonlu Kompresör Nedir?
Piston kompresörlere sıklıkla pistonlu kompresörler denir. Onları her yerde görebilirsiniz. Herhangi bir otomobil servisi, diş teknisyenleri, tekstil üreticileri ve bir çok küçük ve orta işletmenin olmazsa, olmazları arasındadır.
Pistonlu kompresörlerin hacmi azaltmak ve basıncı arttırmak için silindir adı verilen bölmede bir piston kullanan pozitif deplasmanlı kompresörlerdir. Pozitif deplasmanla üretilen hava ihtiyacını daha sonra, çift etkili, tek etkili ve diyafram çeşitleriyle üretildi. Piston karşılıklı hareketle ileri geri gider, bu döngüye “pistonlu” denir.
Otomobilinizdeki motor aynı prensibi kullanır, ama tersine. Gazın yanmasıyla, pistonu gaz iterek yerine piston iter.
Tek Taraflı Pistonlu Kompresörler
Bun kompresörler muhtemelen en tanıdıklarınız. İşte nasıl çalıştıkları:
Tek taraflı kompresörlerde giriş veya emiş valfi ve deşarj valfı var. Her ikisi de tek yönlü valfler ve her ikisi de yay yüklü olduğundan, onları açmak için belirli bir miktarda güç gerekir. Giriş valfi sadece havanın silindire gelmesine izin verecek ve deşarj valfi havanın dışarı çıkmasına izin verecektir. Piston silindir boyunca aşağı doğru hareket ederken, hava giriş vanasında emilir. Piston silindirin içinden yukarıya doğru hareket ettiğinde giriş valfı kapanır ve belirli bir miktarda kuvvet uygulanana kadar deşarj açılmayacaktır. Bu, hacim azaltılırken havanın içeride sıkışmasına neden olur ve basınç artar. Basınç deşarj vanasını açmak için yeterli olduğunda, hava daha yüksek basınçta dışarı çıkar.
Tek etkili kompresörleri sadece silindirin üstünde valflere sahiptir, bu nedenle krank milinin her dönüşü için bir sıkıştırma çevrimi vardır.
İşletmelerin bunları tercih etmeleri sebeplerinden biri, diğer teknolojilere kıyasla daha ucuz olduklarıdır. Ayrıca aralıklı görev çevrimleri için de mükemmeldir. Döner bir vidaya kıyasla, genellikle daha az bakıma ihtiyaç duyarlar ve bakımı kolay ve ucuz maliyetlidir. Sıkıştırılmış hava kullanımınız 100 CFM’nin altındaysa onları mükemmel bir tercih yapar. 40 psi ve daha fazla ihtiyacınızı karşılar.
Çift Etkili Pistonlu Kompresörler
Çift etkili kompresörü tek etkili olmasına benzer, ancak silindirin her iki tarafında giriş ve boşaltma valflerine sahiptir. Bu, krank milinin her dönüşünde iki sıkıştırma döngüsü sağlar.
Çift etkili pistonlu şimdiye kadar yapılmış en verimli kompresörlerden bazılarıdır, ancak eskiden olduğu kadar yaygın değildir. Hala satışları vardır, ama son derece büyükler. Nadiren 100 bg’den az birini görürsünüz. Kompresör doğru temel ve titreşim izolasyonuna sahip değilse içinde bulunduğu binayı çıkardığı gürültüden dolayı rahatsız eder. Bu kompresörler genellikle üretim tesislerinde, atölyelerde kullanılırdı, ancak son 20-30 yılda bu rolü döner vidalı kompresörler ele geçirdi.
Diyaframlı Pistonlu Kompresörler
Diyaframlı kompresör, tek etkili teçhizata benzer. Aradaki fark, silindirin içinde hareket eden bir piston yerine, daraltan ve genişleyen bir diyafram taşır.
Basınçlı hava hakkında konuşurken, diyaframlı pompalar biraz niş bir pazardır, bu yüzden çok şey göremezsiniz. Bununla birlikte, bu teknoloji diğer medya türleri için çok popülerdir.
Muhtemelen bir yerlerde su pompalayan bir diyaframlı pompa görmüşsünüzdür.
Tek taraflı pistonlu kompresörlere geri dönelim …
Çünkü bunlar pistonlu kategorisinde en yaygın olanlarıdır, bu makale yazılarının geri kalanı onlar hakkında olacaktır. Bazı materyaller diğer teknolojiler için geçerlidir ve bazıları olmayabilir.
Birden Fazla Aşama
Genellikle, alıcı kompresörlerin birden fazla aşaması vardır. Bu, birden çok silindirle karıştırılmamalıdır. Bir kompresör birden fazla silindire sahip olabilir, ancak sadece bir aşama olabilir. Çok kademeli bir kompresör havayı bir basınca kadar pompalar ve daha sonra daha yüksek bir basınca pompalamak için daha küçük bir çapa sahip başka bir silindir kullanır. Normalde hava, ara soğutucu ile aşamalar arasında soğutulur. Bu ara soğutucu kafanın bir başından diğerine veya bir taraftan diğerine uzanan kanatlı bir borudur. Bazen bir radyatör gibi görünen tam eşanjör görürsünüz.
Yine, silindir sayısını sayarak bir kompresörün kaç kademesine ait olduğunu anlayamazsınız. Bir kompresör 20 silindire sahip olabilir ve yine de sadece bir kademeli olabilir. Çok katlı kılan şey, farklı boyutta silindirlere (iç çap) sahip olmasıdır. Tüm silindirler aynı boyutta ise, o zaman tek kademelidir.
Peki neden tek aşamalı veya iki kademeli bir pompaya ihtiyacım var?
İki aşamalı bir pompa, daha yüksek bir basınca pompalar. Normalde tek etkili tutucularla, tek bir etap için maksimum basınç yaklaşık 125 psi’dir. İki aşamada, sıçramalı yağa pompalı veya basınçlı yağ pompalı 250 psi ile 175 psi’ye kadar çıkabilirsiniz. Bazı uzmanlaşmış iki kademeli pompalar 580 psi’ye kadarki tüm yolları alabilir.
Kamyon lastiklerinizi doldurmadığınız sürece, küçük, tek etkili bir alış verişe ihtiyaç duyan çoğunuz için genellikle 90 psi’den fazlasına ihtiyacınız yoktur. Aynı beygir gücü boyutu için, tek kademeli bir kademe, iki kademeli bir kadrodan daha fazla CFM verecektir. Bununla birlikte, orada gördüğünüz ürünlerin çoğu, en azından endüstriyel 5hp ve üstü aralıklarla iki aşamalı olacaktır. Bir distribütör olarak 2 aşamalı stoklama bizim için daha ekonomik ve CFM’deki fark çok az. Tüm üsleri 2 aşamalı olarak kaplıyoruz. Gerçekten küçük kompresörler için, 5hp’nin altında, neredeyse her zaman tek aşamalı görürsünüz.
Yağlama
Yağla yağlanan pistonlu kompresörler, 5-30 hp aralığında en yaygın olanıdır. Ancak tıbbi hava uygulamasına ve başka birkaç özel uygulamaya sahip olmadığınız sürece, yağlı yağlamanın sizin için daha iyi olacağı anlamına geliyor.
Sıçrama yağlamalı kompresörler ve basınçlı yağlamalı kompresörler bulunmaktadır.
Sıçrama yağlı kompresör, bağlantı çubuğunun ucunda bir kepçe kullanır. Krank mili döndüğünde, genellikle 400 ila 1000 devir / dakika arasında değişirken, kapak yağa sıçratarak yağın pompanın alt ucuna dağılmasına neden olur. Göreceğiniz parçaların çoğu sıçramayla yağlanır. Pompanın yağlanması için çok basit ve etkili bir yöntemdir. Ayrıca üretim için ucuzdur, böylece kompresörün başlangıç maliyetini düşürür. Neredeyse tüm durumlarda, sıçratarak yağlanan reçinenin sadece yaklaşık %60’lık bir görev döngüsü olmalıdır.
Basınçlı bir yağlamalı kompresör, pompanın ana parçalarının yağlandığından emin olmak için yağın bağlantı çubuğunu yukarı doğru zorlamak için bir dahili yağ pompası kullanır. Pompanın çalışması için belirli bir yağ basıncı gerekecektir. Yağ basıncını göstermek için pompa üzerinde bir yağ basınç göstergesi görürsünüz. Bazılarında üzerinde yağ filtresi var, bazılarında da yok. Bununla birlikte, pompa karterinde bir yağ filtresi veya bir gösterge görürseniz, bir basınç yağ pompasına bakıyorsunuz demektir. Basınçla yağlanan bir pompa, yağın etrafına sıçraması için de bir kepçe kullanılabilir. Basınçlı yağlama pompaları bazen %100 görev döngüsü ile derecelendirilebilir. Basınçla yağlanan pompalar ortalama olarak daha uzun sürecek ve sıçratmayla yağlanan pompalardan daha yüksek bir görev döngüsüne sahip olacaklardır. Bununla birlikte, genellikle çok daha fazla maliyet getirecek demektir. Ne için ödeme yaparsınız, ilk maliyet ile güvenilirlik ve görev döngüsü arasındaki dengeyi sağlamanız gerekir.
Görev Döngüsü
Görev devri, işiniz için bir kompresör satın alırken göz önünde bulundurulması gereken en önemli hususlardan biridir, ancak en çok göz ardı edilenlerinden biridir. Kompresör eviniz için ise ya da işiniz kompresörü zorlukla kullanıyorsa, görev devri çok fazla bir faktör değildir. Bununla birlikte, eğer kompresörü çok çalıştırırsanız ve kompresör işiniz için gerekliyse, görev faktörü son derece önemlidir.
Bir kompresörün görev döngüsü, kullanılan kompresörün tam dolu olabileceği süre yüzdesidir. Kapanması veya boşaltılması gereken diğer yüzde veya süredir. Sıçrama yağ pompanız varsa, yaklaşık %60 görev döngüsüne sahip olmanız gerekir. Bu, 10 saatlik iş günü boyunca kompresörün yaklaşık 6 saat çalışması ve yaklaşık 4 saat kapalı olması anlamına gelir. Tabii ki, kompresör 6 saat düz çalışmayacak ve dört saat kapalı olacak. Hava talebine bağlı olarak kompresör açılıp, kapanır. Zamanın yaklaşık %60’ı çalışmalıdır.
Şimdi bir kompresörün boyutlandırılması konusunda görev döngüsüne göz atalım. İşletmeniz için bir kompresör almayı planlıyorsanız bütün gün kullanacaksınız, 15 CFM’ye ihtiyacınız var. Bir sıçrama yağıyla pistonlu kompresöre bakıyorsanız, bu 15 CFM’yi alıp %40 oranında bölmelisiniz. Bu size 25 CFM verir. Tipik 5hp’lik piston yaklaşık 18 CFM’dir.
18 CFM sıçrama-yağlama pistonunu gün boyu 15 CFM’ye ihtiyaç duyduğunuza göre satın aldıysanız, pompayı yaklaşık 6 ayda, belki de 1 yılda kırarsınız. Yaklaşık 25 CFM olan 7.5 hp pistonuna ihtiyacınız var. Alternatif olarak 20 CFM’lik 5hp’lik döner vidayı alabilirsiniz. Döner vidanın %100 çalışma devri var, ancak başlangıçta bir kez daha pahalıya mal olacak. Ayrıca, yüksek görev döngüsünü işleyebilecek bir basınç-yağlama 5 hp piston da alabilirsiniz.
Sadece bir saat ya da daha kısa bir sürede 15 CFM hızla patlamaya ihtiyacınız varsa, o CFM’ye dayanan sıçrama yağını almanız iyi olur. Bununla birlikte, birkaç saat boyunca sürekli bir akışa ihtiyaç duyarsanız, pompanın çalışma döngüsünü hesaba katmanız gerekir.
Bu, birçok şirketin ortak yaptığı bir hatadır. Kompresör şirketiniz bu durumu tanımak için eğitilmelidir, bu nedenle işiniz için profesyonel olarak eğitilmiş bir satış elemanına sahip bir kompresör firmasından yardım almalısınız. Ev Deposu ünvanında “ev” bulunuyor ve bu pazar için kompresörler var. Bir ev kompresörünü alıp işiniz için kullanırsanız, garantinin yalnızca 3 aya indirildiğini sık sık göreceksiniz. Bunun nedeni görev döngüsüdür.
Ev deposunu seçmiyorum; Rakipler için de aynı şey geçerli. Evinizde kullanıyorsanız bir büyük kutu depodan bir kompresör almakta yanlış bir şey yoktur – muhtemelen garajınız için bir endüstriyel kompresöre ihtiyacınız yoktur.
Bir “ev deposu” kompresörü muhtemelen evinizde iyi çalışacaktır. Ancak işiniz için profesyonellere gelmeli ve sizin için kompresör boyutlarını doğru bir biçimde ayarlamanıza izin vermelisiniz.
Bu makale bütünüyle “pistonlu kompresörler” için yazılmıştır.